Bedrijfsbezoek aan Alucol op 20-02-2020

Hoe beweegt Alucol als loonbedrijf mee als loonkosten als maar stijgen, de WAB probeert flexibiliteit te beperken, de regelgeving in Nederland steeds strakker wordt, energiebelasting alsmaar toeneemt, privacybescherming re-integratie bij verzuim moeilijker maakt. Is er nog toekomst voor loonbedrijven in Nederland?

Onderwerp

Alucol, opgericht in 1971, behoort tot de grootste onafhankelijke anodiseerbedrijven in Europa. De core-business is anodiseren en kleuren van aluminium. De naam Alucol is afgeleid van Aluminium Colouring. Alucol is op dit gebied marktleider in de Benelux.

Alucol heeft haar klantengroepen ingedeeld in 3 categorieën, te weten: 'Architecture & Design', 'Extrusie', 'Lang & Zwaar'. Iedere categorie heeft behoefte aan een specifieke behandeling, zowel procesmatig als organisatorisch. Tijdens de rondleiding zijn diverse voorbeelden hiervan te zien.

Alucol is onderdeel van de BWB-group, een groep bedrijven gespecialiseerd  in elektrolytische, chemische en galvanische oppervlakte behandelingen. Alucol opereert hoofdzakelijk in de Benelux en Duitsland.

We worden ontvangen door Frank Veelenturf, directeur, en Jan-Pieter Broos, IT-projectmanager.

Thema: hoe als loonbedrijf actiever bij beslissers aan tafel

Onze omgeving verandert, de markt is in beweging en wij moeten mee. Externe factoren zoals de stikstofdiscussie, PFAS, Brexit en tegenvallende Duitse markt hebben invloed bij onze klanten. Als loonbedrijf moet je meebewegen. Maar hoe beweeg je mee als loonkosten als maar stijgen, de WAB probeert flexibiliteit te beperken, de regelgeving in Nederland steeds strakker wordt, energiebelasting alsmaar toeneemt, privacybescherming re-integratie bij verzuim moeilijker maakt. Is er nog toekomst voor loonbedrijven in Nederland? Graag gaan we met de KKBL proberen out-of-the-box te denken en aan de slag om enkele scenario's te genereren om later uit te werken.

 

Verslag van de bijeenkomst

Alucol blijkt een indrukwekkende specialist in het anodiseren en kleuren van aluminium. We waren verrast door de gevarieerde mogelijkheden. Uiteenlopende markten, uiteenlopende producten, dus weinig mogelijkheden tot automatisering. De sterkte (diversiteit en vakmanschap) is ook de zwakte (beperkte mogelijkheden tot automatisering). Dit vraagt om zorgvuldige bedrijfsvoering. In de discussies kwamen we tot de conclusie dat markten waar toegevoegde waarde op prijs wordt gesteld een must zijn.

 

Gastbedrijf/locatie 

Alucol B.V.

Soerendonck 3, 6086 BW Neer

www.alucol.nl 

LinkedIn profiel bedrijf

Frank Veelenturf

Algemeen directeur

LinkedIn profiel

Heeft u een vraag of zou u graag een keer willen deelnemen als gast, stuur ons een bericht!


«   »